Demokratilab for kunstig intelligens er en satsning i Teknologirådets strategi. Her setter vi søkelyset på hvordan KI kommer tett på folk i mange livshendelser, og reiser viktige verdispørsmål og etiske dilemmaer.

Det å få barn, trenge psykisk helsehjelp eller finne en jobb, er eksempler på livshendelser der KI kan spille en viktig rolle. Målet for Regjeringen er at forvaltningen skal jobbe smartere i en tid der oppgavene blir flere og ressursene knappere. Samtidig vil dette i stor grad kunne endre innbyggertjenestene. Hvilke løsninger som velges, og på hvilke områder, krever gode vurderinger. Det er behov for innspill ikke bare fra ekspertene, men også fra innbyggerne selv.

Rapport:

Innbyggerverksted: Kunstig intelligens i offentlige tjenester

Last ned

I denne demokratilaben har vi invitert 26 tilfeldig utvalgte innbyggere til en diskusjon om både muligheter og utfordringer ved bruk av KI i innbyggertjenester. Oppsummert ser vi en grunnleggende positiv innstilling til bruk av kunstig intelligens, samtidig som gruppen peker på dilemmaer og etiske utfordringer som må håndteres godt.

Som utgangspunkt for diskusjonene har Teknologirådet utarbeidet tre case-fortellinger som beskriver hvordan KI kan brukes i tenkte, fremtidige offentlige tjenester. Diskusjonene ble gjennomført i fem grupper, hver med en moderator fra Teknologirådet. Alle deltakerne svarte i tillegg på en spørreundersøkelse som belyste flere av perspektivene i de tre casene.

Om rapporten

Rapporten er delt inn i følgende hovedkapitler:

  • Kapittelet «Offentlige tjenester i endring» beskriver potensialet og behovet for å utnytte kunstig intelligens i offentlig sektor, samt metode og gjennomføring av innbyggerverkstedet.
  • De etterfølgende tre kapitlene beskriver tre ulike case; digital følgesvenn for gravide, persontilpasset KI-psykolog og forutseende ungdomstiltak, samt oppsummerer diskusjonene i innbyggerverkstedet.
  • Kapittelet «Holdninger til bruk av kunstig intelligens» oppsummerer en spørreundersøkelse blant deltakerne.

Råd fra innbyggerne til offentlige myndigheter

Deltakerne ble bedt om å gi råd til offentlige myndigheter om bruk av KI i tjenester rettet mot innbyggere. Rådene er som følger:

  1. Sørg for god datasikkerhet og personvern
  2. KI kan supplere, men ikke alltid erstatte mennesker
  3. Bruk KI til å forenkle tjenester
  4. Bruk frigjorte ressurser til å styrke tjenestetilbudet
  5. Start der konsekvensene er små
  6. Vær forsiktig med forutseende analyser
  7. Sørg for lik tilgang til KI-tjenester for alle innbyggere
  8. Samarbeid om felles løsninger i landets kommuner

 

 

Nyhetsbrev

Med nyhetsbrevet vårt får du med deg det siste innen teknologiutvikling