I januar 2014 kjøpte Google opp selskapet Nest Labs for 20 milliarder kroner. Hvorfor vil Google, et av verdens største og mest innovative selskaper, bruke så mye penger på Nest?

Google har vokst seg store på å gjøre våre digitale dataspor på nettet om til penger:

  • Google mestrer kunsten å samle data fra våre nettsøk, e-poster og YouTube-besøk.
  • De analyserer disse datasporene mens vi sitter foran skjermen, for å forutsi hvilken informasjon, hvilke produkter eller hvilke tjenester vi er mest interessert i der og da, og knytte oss til nettopp dette innholdet.
  • Og sist men ikke minst, videreselge kunnskapen om vår atferd på nettet, våre interesser og ønsker, til ulike annonsører.

Få, om noen, forstår vår oppførsel på nettet bedre enn Google. Men det er altså i den virtuelle verden, ikke i det fysiske rom. Når vi ikke bruker en nettleser eller en app på mobilen, vet Google foreløpig lite om vårt atferdsmønster. Dette er muligens i ferd med å forandre seg med Nest-oppkjøpet.

Fra data om nettvaner, til data om vaner

For med Nest får ikke Google bare en termostat og en røykvarsler, men en mulighet til å samle og lære fra atferdsdata fra hjemmene våre – og med det muligheten til å forstå hvilke behov vi har og hva vi ønsker oss.

Kanskje ikke så oppsiktsvekkende i seg selv, men tenk deg nå at disse tingene er koblet til hverandre og deler data på tvers. På samme måte som f.eks. søkehistorikken og andre digitale spor vi legger igjen på nett hjelper Google å forutsi våre ønsker og behov online, er datastrømmene fra Nest nøkkelen til å forstå vår atferd og forutsi våre behov i hjemmet. Med tjenesten Google Now har selskapet allerede vist interesse for å kunne forutsi hva vi ønsker oss i hverdagen når vi ikke sitter foran maskinen.

Nest: røykvarsleren som ble kommandosentral i hjemmet

Nest posisjonerer seg nemlig som en slags kommandosentral for smarte elektroniske apparater i hjemmet. De lager ikke apparatene selv, men har laget konseptet ”Works with Nest”. Målet er å koble termostaten og røykvarsleren til alle mulige produkter, som lyspærer og dørlåser. «Works with Nest» har eksistert i et halvt års tid, og selskaper som Logitech og Dropcam lager allerede produkter som kompatible med Nest. Jawbones smartarmbånd up24 registrerer blant annet søvn og skritt. Når det kobles til Nest, kan temperaturen automatisk tilpasses om du sover eller er våken.

Nye datastrømmer forteller mer

Det er altså ikke tingene Google er interessert i, men heller datastrømmene som produseres når alle tingene begynner å jobbe sammen og lære av hverandre.  Tingens internett er en billig og enkel måte å samle verdifulle atferdsdata om våre liv.

På samme måte som Google har blitt en markedsplass for brukertilpasset annonsering på nettet, kan Google bruke datastrømmene fra våre hjem til å lage helt nye markedsplasser. Er f.eks. vaskemaskinen din i ferd med å bli sliten, kan Google forutsi dette før den går i stykker og la ulike aktører få konkurrere om å tilby deg beste pris på reparasjon eller en ny vare. Google kan til og med bruke atferdsdata fra millioner av hjem til å fortelle deg hvilke varer som er aller best tilpasset ditt brukermønster, på samme måte som Amazon i dag foreslår varer som kan interessere deg – og igjen la ulike aktører få konkurrere om å tilby nettopp deg best pris på en slik vare.

Kamp om dine atferdsdata

Det er ikke bare Google som interesserer seg for datastrømmene i tingenes internett. Apple har sin HomeKit, og i neste versjon av Apples operativsystem for smarttelefoner vil det høyst sannsynlig være mulig å styre smarte ting i hjemmet fra mobilen. Samsung og Intel har sammen laget et såkalt IoT-consortium, mens IBM, BT og ARM har gått sammen med 40 andre selskaper for å bygge ”HyperCat” – en plattform for å behandle og analysere nye datastrømmer fra tingenes internett.

Kampen om å kontrollere dataene om deg og din atferd gjennom tingenes internett er altså allerede godt i gang.

Nyhetsbrev

Med nyhetsbrevet vårt får du med deg det siste innen teknologiutvikling