Metaverset gjør det mulig å jobbe, reise og være sosial fra sofaen – og føle at du faktisk er til stede. Apples mixed reality-briller er på vei, og EU forbereder seg på framtidens internett.

– Neste generasjons internett vil bli enda mer avhengighetsskapende, interaktivt og grenseløst enn i dag. Målet er å koble sansene våre på nett, og både Meta, Microsoft og Apple investerer tungt i teknologien som skal gi oss internett i 3D, sier Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet.

Metaverset knyttes ofte til spill. En av de viktigste digitale flatene for barn og unge i dag er nettspill, og denne industrien er massiv. Over 7 av 10 i gruppen 9–18 år i Norge spiller nettspill.

– VR-briller og kroppssensorer blir nå introdusert i de viktigste spillplattformene, og populære nettspill som Roblox og Fortnite fungerer allerede som virtuelle verdener med egen valuta. Ettersom barn og unge gamer mye, vil de være prøvekaniner i utviklingen av metaverset, sier Hanne Sofie Lindahl, prosjektleder i Teknologirådet.

Teknologirådet og Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) har samarbeidet om en rapport hvor vi har kartlagt hva metaverset er og kan bli, og hva det vil bety for folk, samfunn, politikk og menneskerettigheter. Rapporten kan du laste ned her:

Rapport:

Metaverset og menneskerettigheter

Last ned

Teknologi med stort potensial

Metaverset handler om mer enn bare underholdning. Et internett i 3D kan være langt mer intuitivt å bruke enn dagens 2D-internett, og åpner nye muligheter for samhandling, læring og opplevelser.

Teknologien bak, som forsterket virkelighet, har også mange bruksområder – alt fra simuleringsbasert opplæring i industrien til å utvikle konstruksjoner, oppdage feil, eller planlegge og visualisere ved hjelp av 3D-modeller. I helsevesenet har teknologien blitt brukt til å skape hologrammer av organer som støtte for diagnostisering og kirurgisk planlegging.

Dette er metaverset:

  • Et internett av sammenkoblede og oppslukende virtuelle univers
  • Avatarene våre kan bevege seg mellom tjenester og verdener i sanntid og samtidig som andre
  • Teknologi for forsterket virkelighet (som for eksempel VR- og AR-briller) og kunstig intelligens er viktige byggeklosser
  • Betavers som Fortnite, Roblox og Decentraland finnes allerede, og spillunivers er mest populære
  • Omfattende innsamling av biometriske data som blikk, bevegelser og ansiktsuttrykk blir nødvendig. Dette vil utfordre personvernet og gjøre oss sårbare for manipulering, påvirkning og overvåkning
  • Makt, kontroll og regulering blir viktige spørsmål

Kropp og sanser kobles på nettet

Flere selskaper konkurrerer om å utvikle nye, avanserte VR-briller, med sensorteknologi som kan spore øyebevegelser og ansiktsuttrykk i sanntid. I fjor lanserte Meta VR-brillene Quest Pro. Nylig har Sony lansert VR-briller for Playstation, mens Apple forsøker å designe super-brillen som skal bidra til at metaverset blir befolket for alvor.

Slike briller skal fange opp våre bevegelser, lyd- og synsinntrykk og omgivelser, og legge et digitalt lag på omverdenen, slik filtre på Snapchat og Pokémon Go er tidlige eksempler på.

– Spørsmålet er om det mulig å lage AR- og VR-briller uten at personvernet går på trynet, sier Tennøe.

For å gi en realistisk følelse av at vi beveger oss i en virtuell verden, må VR- og AR-briller registrere hvordan vi beveger oss, fester blikket, og reagerer fysisk. Sansene blir digitalisert, analysert og lagret, og det samles inn store mengder biometriske data.

– Utstyret vil kunne måle hjerterytme og blodtrykk, hvordan du beveger kroppen din, hva du ser på og hvor lenge, og hva som gjør deg stressa, glad eller sliten. Denne informasjonen kan omsettes i penger, sier Lindahl.

Dette er forsterket virkelighet (extended reality – XR):

  • Virtuell virkelighet (virtual reality – VR): En helvirtuell verden som sperrer de fysiske omgivelsene ute med VR-briller. Sensorteknologi i haptiske drakter eller hansker kan gjøre opplevelsen enda mer realistisk, ved at vi føler vibrasjon og bevegelse.
  • Utvidet virkelighet (augmented reality – AR): Virtuelle elementer legges på toppen av de fysiske omgivelsene. AR-briller slipper inn lys, slik at vi kan se både de fysiske omgivelsene og de virtuelle elementene, men teknologien kan også brukes via kameraet på mobil eller nettbrett.
  • Blandet virkelighet (mixed reality – MR): Kombinerer VR og AR, for eksempel at VR-briller brukes for å jobbe med flere virtuelle skjermer samtidig som man ser den fysiske skjermen og tastaturet.

Trenger vi nye rettigheter?

Adele Mathesson Mestad, direktør i NIM, hevdet på lanseringsmøtet for rapporten at allerede nå, med den teknologien vi har i dag, er retten til privatliv den mest truede menneskerettigheten. Den utfordres i stadig større grad av ny teknologi.

– Menneskerettighetene og den jussen vi har nå er ikke særlig godt tilpasset en parallell digital virkelighet hvor betydningen av geografi og grenser er opphevet, påpekte hun.

I rapporten konkluderes det med at metaverset representerer en fare for et gjennomtrengende overvåkningssamfunn. Det åpner for en diskusjon om vi trenger helt nye rettigheter, og om eksisterende rettigheter bør videreutvikles for å svare på den teknologiske utviklingen.

Se opptak fra møtet om metaverset nedenfor:

Nyhetsbrev

Med nyhetsbrevet vårt får du med deg det siste innen teknologiutvikling