Møtet ble holdt tirsdag 24. mai. Du kan se opptaket her. 

Digital Markets Act skal forhindre at de største teknologiselskapene – med mer enn 45 millioner brukere i EU – knuser all konkurranse. Forhandlingene er i mål, og til sommeren blir loven vedtatt.

Den nye loven innebærer blant annet at Meta ikke lenger får kombinere data fra Facebook og Instagram for å analysere brukerne. Det blir forbudt å favorisere egne tjenester, og Apple må gjøre det mulig å bruke andre nettbutikker enn App Store for å kjøpe apper på iPhone. Å kommunisere på tvers av meldingstjenester som WhatsApp og iMessage skal også bli mulig.

Hvilke konsekvenser får dette for norsk konkurransepolitikk og norske brukere og virksomheter? Det diskuterte blant andre konkurransedirektøren, tre medlemmer av næringskomiteen på Stortinget og konsernredaktør i Schibsted i vårt åpne møte.

Dette møtet er det første i en serie på tre om ny digital regulering i Europa. Det andre møtet skal handle om Digital Services Act, og det tredje om Artificial Intelligence Act.

Program

  • Kan EU temme tekno-gigantene?
    Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet
  • Hva er nytt i Digital Markets Act, og hva betyr det for konkurransepolitikken?
    Tina Søreide, Konkurransedirektør
    Kjell Jostein Sunnevåg, direktør for eksterne relasjoner i Konkurransetilsynet
  • Hva er konsekvensene for norske virksomheter?
    Einar Hålien, konsernredaktør i Schibsted
  • Paneldiskusjon med
    • Torgeir Knag Fylkesnes (SV), 1. nestleder i næringskomiteen
    • Solveig Vitanza (A), næringskomiteen
    • Alfred Jens Bjørlo (V), næringskomiteen

Nyhetsbrev

Med nyhetsbrevet vårt får du med deg det siste innen teknologiutvikling