I forbindelse med den årlige markeringen av personverndagen den 28. januar, har Teknologirådet laget en kalender med de viktigste hendelsene for personvernet i 2019, og noen saker vi vet kommer til å bli viktige i 2020.

Personvernkalender 2019-2020

Last ned

2019: Personvernet flekset muskler

Personvernåret 2019 startet friskt da det franske datatilsynet (CNIL) ga Google LLC en bot på 50 millioner euro. Tilsynet mente at søkemotorgiganten brøt GDPR-lovgivningen både når det gjaldt åpenhet og transparens overfor brukerne. Boten er den høyeste hittil.

Videre i 2019 lovet Mark Zuckerberg at all kommunikasjon på Facebook sine plattformer skulle få ende-til-ende kryptering. Det vil si at bare du og personen du snakker med, kan få tilgang til meldingene.

2019 har vært et hektisk år for myndigheter og selskaper i California i forbindelse med deres nye personvernlov (CCPA), som trådte i kraft 1. januar 2020. Loven legger seg nærmere GDPR enn noen lov i USA. Siden California er den mest folkerike staten og flere av de store teknologiselskapene har tilholdssted der, så vil loven i praksis få betydning for hele landet.

2019 kunne altså virke som et godt år for personvernet. Men Californias statsadvokat kan ikke iverksette loven før 1. juli 2020. Mark Zuckerberg har sagt at ende-til-ende krypteringen vil ta mange år, og 50 millioner euro er vel egentlig bare småpenger for Google som i 2018 tjente 210 milliarder kroner.

Overvåkningsøkonomien er på steroider

La oss starte i hjemmet, stedet hvor vi føler oss tryggest. Talestyrte assistenter er et av de raskest voksende elektroniske forbrukerproduktene. Assistentene brukes til å utføre enkle oppgaver i hjemmet. I august ble det kjent at innleide konsulenter hadde lyttet til kundenes lydopptak for å forbedre Apples stemmetjeneste Siri. Opptakene inneholdt alt fra samtaler mellom pasient og lege til forretningsavtaler (både lovlige og mindre lovlige), og opptak av personer som har sex. Kanskje hjemmet ikke er så trygt likevel?

Også informasjon om dating-livet vårt kjøpes og selges i stor skala. Forbrukerrådet avdekket i en undersøkelse gjort i 2019 hvordan dating-apper som Grindr og OkCupid samlet inn store mengder sensitiv informasjon. Informasjonen brukes til å målrette reklame og andre budskap. Og Facebook lanserer sin egen dating-app, som etter planen blir tilgjengelig i Europa i 2020.

Sist, men ikke minst, skal vi selge hjertet vårt. Google la i 2019 19 milliarder kroner på bordet for verdens nest største produsent av aktivitetsarmbånd og smartklokker Fitbit. En ting er at Google gjerne ser sitt operativsystem WearOS utbredt på flere håndledd, noe annet er at Fitbit har enorme mengder data om brukernes trening, søvn og hjerterytme. Google får nå adgang til å kunne samkjøre disse dataene med hva de vet om brukerne fra før.

2020 – dette vil vi følge med på

I mai 2020 er det to år siden GDPR trådde i kraft. Mye har skjedd, men det vil trolig ta tid før vi ser de store virkningene. Dataene våre er verdt mer enn noen gang og de store teknologiselskapene gjør alt de kan for å få tak i mer. Det holder ikke med fleksing, det må både bygges og brukes muskler skal vi kunne hamle opp med de store.

Den nye presidenten i EU- kommisjonen, Ursula von der Leyen har lovet å legge frem et forslag til etisk regulering av kunstig intelligens i kommisjonen i løpet av sine første 100 dager. Det forventes også en klargjøring knyttet til bruk av ansiktsgjenkjenning, som har blitt et veldig aktuelt tema i 2019 for både myndigheter i og teknologiselskaper.

I tillegg har EU-kommisjonen planlagt ny lovgivning for digitale tjenester i Europa. Det inkluderer nye regler for ansvar og sikkerhet på digitale plattformer, blant annet når det kommer til hatefulle ytringer, politisk reklame og falske nyheter.

Når vi er inne på falske nyheter og manipulering, så kan vi minne om det kommende presidentvalget i USA. De siste årene har valgkamp gått fra å rette seg mot store målgrupper til å snakke direkte til individer, og persondata har blitt et produkt, et verktøy og et konkurransefortrinn. Sosiale medier vil derfor kunne være avgjørende for å vinne valget.

Nyhetsbrev

Med nyhetsbrevet vårt får du med deg det siste innen teknologiutvikling