Teknologirådet inviterte i juni Forbrukerrådet til å presentere rapporten Out of control – how consumers are exploited by the online advertising industry. Rapporten avdekker hvordan selskaper samler inn store mengder sensitiv informasjon via apper, som deretter brukes i målretting av reklame og andre budskap. Sjekkeappen Grindr deler for eksempel personopplysninger med 19 andre selskaper. Ett av dem deler informasjonen videre med 168 selskaper, og ett av disse deler igjen videre med flere tusen andre.

Så langt har rapporten medført GDPR-klager på 6 selskaper, gitt medieoppslag i 70 land og skapt debatt både blant politikere, bransje og myndigheter.

Opptak fra møtet om overvåkningsøkonomien og selskapene som spionerer på oss er lagt ut på Teknologirådets Vimeo-kanal.

Program

Overvåkingsøkonomien
innledning ved direktør i Teknologirådet, Tore Tennøe

Hvordan forbrukernes personvern ofres for å vise reklame,
innlegg av Gro Mette Moen, fungerende fagdirektør i Forbrukerrådet

Svar på spørsmål

 

Nyhetsbrev

Med nyhetsbrevet vårt får du med deg det siste innen teknologiutvikling